Detailhandel presteert steeds beter, vooral online

De gehele detailhandel heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. De omzet steeg volgens de cijfers van het CBS met 4,1 procent. De branche verkocht over het kwartaal 3,6 procent meer, wat leidde tot een stijging in omzet voor alle sectoren binnen de branche. Helaas is zijn de omzetcijfers nog niet op het niveau van voor de crisis. De omzet van de detailhandelbranche ligt nog 1,8 procent lager dan het recordniveau van 2008.

De foodsector presteerde iets beter dan de non-foodsector, zij zagen de omzet namelijk stijgen met 3,3 procent. Met name de supermarkten trokken de kar voor de sector, met een omzetstijging van 3,7 procent en een 2 procent stijging in de verkopen. De speciaalzaken zagen hun verkopen dalen, maar boekten toch een omzetstijging van 1 procent. De non-foodsector als een geheel zag zijn omzet stijgen met 3,1 procent, met een stijgend aantal verkopen van 4 procent. Binnen de sector liepen de resultaten echter uiteen. Doe-het-zelf-winkels en winkels in meubels en huishoudartikelen zagen de omzet stijgen. Winkels in consumentenelektronica zetten de dalende trend in omzetcijfers echter door. Zij ervaren nog steeds de grootste concurrentie met webwinkels.

Webwinkels groeiden dit kwartaal weer hard. Zij zagen de omzet met 17 procent stijgen. Ook komen er steeds meer bedrijven die zowel on- als offline verkopen, de zogenaamde multi-channelers, welke de omzet zelfs met 25,5 procent zagen stijgen.

Geef een reactie